Strokovnjaki iz Centra za okolje pri Nacionalnem inštitutu za javno zdravje (NIJZ) svetujejo, kaj morajo obvezno upoštevati tako potniki kot zaposleni v železniškem prometu. Za svoje zdravje in kot zaščito pred okužbo lahko največ naredimo sami z doslednim upoštevanjem pravil, so prepričani na NIJZ. Postavili smo jim nekaj vprašanj o varnosti, spodaj so njihovi odgovori.

Kako varno je za potnike zaradi širjenja virusa Covid-19 potovati na vlakih in v avtobusih v Sloveniji?

Javni promet je dejavnost, ki je z vidika možnosti prenosa okužbe z virusom SARS-CoV-2 ena najbolj tveganih. Opuščanje ukrepov v javnem prometu lahko vodi v hitro in nenadzorovano širjenje okužbe z novim koronavirusom.

Kako se lahko potniki najbolje zaščitijo pred okužbami?

To lahko storijo z odgovornim upoštevanjem samozaščitnih ukrepov: javni prevoz uporabljajo samo zdravi, se izogibajo gneči, vzdržujejo medsebojno razdaljo, pravilno uporabljajo maske, skrbijo za higieno rok in higieno kašlja ter se ne dotikajo obraza.

Kako se lahko najbolje zaščitijo zaposleni, denimo sprevodniki, ki imajo med svojim delom največ stika s potencialno okuženimi ljudmi?

V higienskih priporočilih za izvajanje železniškega prometa potnikov v času pojavljanja COVID-19 je opredeljeno tudi:

Higiena kabine za strojevodjo:
• Strojevodja naj ima v vratih kabine nameščeno razkužilo za
roke.
• Strojevodja si pred vstopom v vozilo razkuži roke.
• Večkrat na dan z razkužilom obriše površine, ki se jih dotika z
rokami.
• Je ločen od potnikov, zato uporaba maske ni potrebna, razen v
primeru stika z drugim osebjem.
Zaščita med strojevodjo in potniki:
• V kabino za strojevodjo potniki ne vstopajo.

Sprevodnik na vlaku:
• Pravilno nosi masko, ki jo vsaj na 2 do 3 ure zamenja; če se
zmoči, prej. Maske se med nošenjem ne sme dotikati.
• Nadzor vozovnic naj, če je to mogoče opravlja vizualno, brez
dotikanja.
• Med delom naj si večkrat razkuži roke.

Študija, ki so jo opravili na kitajskih hitrih vlakih med decembrom 2019 in marcem 2020, je pokazala, da je verjetnost okužbe na vlaku največja, če oboleli sedi nasproti nas na vlaku, in sicer naj bi bila ta verjetnost na kitajskih hitrih vlakih 3,5-odstotna. Po izsledkih študije je verjetnost okužbe nižja, 1,5-odstotna, denimo v vrstah sedežev. Kako relevantna je omenjena študija za razumevanje potencialnega širjenja bolezni v javnem prometu v Sloveniji?

Prav gotovo je najbolj nevaren položaj obraz proti obrazu. Novi koronavirus se širi predvsem s kapljicami iz ust, ne le z večjimi kapljicami, ki potujejo približno 1 do 2 metra daleč, ampak tudi z veliko manjšimi – z aerosolom, ki pa lahko potuje precej dlje. Zato je v vsakem zaprtem prostoru, kjer je več ljudi, tveganje za okužbo večje kot na prostem.

Kako dolgo predvidevate, da bodo v javnem prometu še veljala priporočila in zaščitni ukrepi?

Predvidevamo, da bodo zaščitni ukrepi v taki ali drugačni obliki veljali, dokler ne bo na voljo učinkovita zaščita pred virusom s cepivom ali zdravili.

Kakšna bo, po podatkih, ki so na voljo zdaj, letošnja jesen v javnem potniškem prometu? Ali boste predlagali kakšne dodatne ukrepe?

Kaj se bo zgodilo jeseni, je enostavno nemogoče napovedati. Pričakujemo sovpadanje novega koronavirusa z drugimi respiratornimi virusi ter, zaradi same sezone in hladnejšega vremena, več zadrževanja ljudi v zaprtih prostorih, kar predstavlja idealne pogoje za širjenje virusa. Glede na trenutni potek je izjemnega pomena, da vzdržujemo in nadgrajujemo sistem testiranja, izolacije bolnih in iskanja stikov. Ukrepe bomo sproti prilagajali glede na epidemiološko sliko.

Ali obstajajo kakšni dodatni ukrepi, ki bi še dodatno zmanjšali verjetnost okužbe na vlakih?

Dosledno in odgovorno je potrebno upoštevati prej naštete ukrepe. Največ lahko naredi vsak sam, tako zase, kot za ostale okrog njega, ko odgovorno upošteva samozaščitne ukrepe.